Informujemy, że z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. z 2025 poz. 620), która zastąpiła wcześniej obowiązującą ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Ww. ustawa wprowadza m.in. nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca.
Zgodnie z art. 83 ust. 2 pkt 1 tej ustawy określono, że obowiązek zgłaszania ofert pracy obejmuje wszystkie podmioty wskazane w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902), tj:
1) organy władzy publicznej;
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Celem zmiany jest zwiększenie liczby dostępnych i aktualnych ofert pracy, w szczególności na stanowiska specjalistyczne oraz ułatwienie dostępu do nich osobom bezrobotnym i poszukującym pracy.
Zachęcamy do zgłoszenia ofert pracy za pośrednictwem portalu (https://www.praca.gov.pl/eurzad/uslugi-elektroniczne/kreator-wnioskow/PSZ-ZOPP)
Jednocześnie informujemy, że pozostałe oferty pracy będzie można zgłaszać tak jak dotychczas,
np. telefonicznie, mailowo, osobiście lub przez stronę praca.gov.pl oraz będzie możliwość złożenia oferty pracy do kilku wybranych urzędów i wybranie jednego, wiodącego, który będzie odpowiadał za jej realizację.