Nowe przepisy dotyczące zatrudniania cudzoziemców. Co się zmienia od lipca i sierpnia 2025 r.?
Od lipca i sierpnia 2025 r. zaczną obowiązywać nowe zasady wynikające z ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz.U. 2025 poz. 621). Nowe przepisy upraszczają procedury, wprowadzają pełną elektronizację oraz zaostrzają kontrolę zatrudniania cudzoziemców. Zmiany są istotne zarówno dla pracodawców, jak i agencji zatrudnienia.
Pełna elektronizacja procedur
Z końcem czerwca 2025 r. całkowicie odchodzi się od papierowych wniosków.
Od tego momentu wszystkie formalności (składanie wniosków, odbiór decyzji, postępowania odwoławcze) będą realizowane wyłącznie przez system praca.gov.pl — za pomocą konta założonego w systemie.
Terminy wdrożenia nowych funkcji:
- od 1 lipca 2025 r. – dla zezwoleń na pracę sezonową i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcom,
- od 1 sierpnia 2025 r. – dla pozostałych zezwoleń na pracę.
Obowiązek przesyłania kopii umowy — zawieszony
Ustawa przewidywała obowiązek przesyłania do urzędu pracy kopii umowy z cudzoziemcem (w języku polskim), przed rozpoczęciem pracy, przez system praca.gov.pl.
WAŻNE:
Jak poinformowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, z powodu braku gotowych rozwiązań technicznych ten obowiązek jest na razie zawieszony. Pracodawcy nie muszą obecnie przesyłać kopii umów i nie będą z tego tytułu ponosić konsekwencji.
Nowe obowiązki przy składaniu oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi
Pracodawcy będą musieli informować urząd o:
- podjęciu pracy przez cudzoziemca — w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy,
- niepodjęciu pracy — w ciągu 14 dni od planowanej daty rozpoczęcia zatrudnienia,
- wcześniejszym zakończeniu pracy — co skutkuje unieważnieniem wpisu oświadczenia.
Nowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia lub oświadczenia
Urząd odmówi wydania zezwolenia lub wpisania oświadczenia, jeśli m.in.:
- firma została założona w celu ułatwienia wjazdu cudzoziemców,
- pracodawca nie opłaca składek na ZUS, zalega z podatkami,
- firma nie prowadzi faktycznej działalności,
- w ciągu ostatnich 24 miesięcy utrudniał kontrolę legalności zatrudnienia,
- cudzoziemiec, który wcześniej posiadał zezwolenie lub oświadczenie, nie podjął pracy,
- praca miałaby być wykonywana na rzecz osoby trzeciej, a pracodawca nie jest legalnie działającą agencją pracy tymczasowej.
Koniec z testem rynku pracy
Od lipca nie będzie już konieczności załączania tzw. "informacji starosty" (testu rynku pracy).
Jednak zezwolenie na pracę nie będzie wydane, jeśli dany zawód w dniu złożenia wniosku znajduje się na liście zawodów wykluczonych (określonej przez starostę i zatwierdzonej przez wojewodę).
Nowe zasady dla agencji pracy
- Agencje pracy będą mogły świadczyć usługi dla cudzoziemców dopiero po 2 latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia.
- Wszystkie agencje muszą do końca sierpnia 2025 r. uzyskać ponowny wpis do rejestru, by móc legalnie świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa pracy dla cudzoziemców.
Dodatkowe informacje
Pełny tekst ustawy:
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom – Dz.U. 2025 poz. 621
Portal Publicznych Służb Zatrudnienia (e-usługi dla pracodawców i osób bezrobotnych):
https://praca.gov.pl/
Ważne!
Szczegółowe informacje na temat zmian w zatrudnianiu cudzoziemców i aktualne wzory wniosków będą sukcesywnie publikowane na stronie internetowej urzędu pracy. Zachęcamy do jej regularnego odwiedzania, aby być na bieżąco z nowymi zasadami.